Colecție: Radical din 7
An: 2015
Pagini: 192
Rafturi: literatură contemporană, literatură română, psihologic

Cristina Boncea mi-a oferit o copie digitală a cărţii în schimbul unei recenzii şi ţin să precizez că asta nu va afecta deloc sinceritatea şi exprimarea acestei postări.

Detalii despre autoare ne sunt prezentate și la început de carte:

„Cristina Boncea s-a născut pe 1 ianuarie ’98. Este o persoană încăpățânată, care nu vrea decât să scrie, acesta fiind singurul lucru la care nu a dat-o în bară niciodată (sau cel puțin nu așa de tare încât să renunțe). Locuiește în București, îi plac pisicile și orice ține de viața de noapte. Romanul ei de debut este cea mai mare realizare de până acum și se bucură de fiecare clipă în care își amintește că a reușit. Cărțile sunt obiectele pe care le prețuiește cel mai tare și nu ar putea trăi prea mult fără a citi. Motto-ul după care se ghidează în viață este „Muncește așa de tare, încât idolii tăi să îți devină rivali“. Îi place ceaiul negru.”

Cristina Boncea avea doar 16 ani când şi-a publicat primul său volum de debut, Octopussy. Un lucru uimitor aş putea spune! Eu unul nu cred că există multe persoane care ar fi în stare de astfel de realizări în viaţă. O felicit pentru curajul acesteia şi pentru mine cel puţin, este un exemplu demn de admirat. Şi-a luat lumea în dinţi, s-a apucat de un lucru ce i-a plăcut foarte mult şi nu s-a lăsat până n-a avut succes. Îi urez mult noroc în continuare şi sper ca pe viitor să ne delecteze cu tot mai multe romane închegate în imaginaţia ei sublimă.

Cartea Octopussy începe cu întoarcerea Hyenei acasă, o adolescentă de 14 ani, care n-a m-ai putut da pe acasă pentru o perioadă foarte îndelungată, ea fiind internată în spital în toţi aceşti ani. Aceasta este primită cu entuziasm de către sora ei geamănă, Becks, care pe parcursul cărţii va încerca să se reconecteze emoţional cu sora ei de mult pierdută. Toată familia se comportă ca şi când Hyena ar fi fost mereu prezentă în preajma lor. Numai Becks îşi pune întrebări în legătură cu ce s-a întâmplat şi care a fost cauza ce a determinat lipsa Hyenei din sânul familiei. Astfel, de fiecare dată când se iveşte ocazia, Becks încearcă să deschidă acest subiect cu mama sa, dar fără nicio izbândă, deoarece Candy vrea să evite cât mai mult mărturisirea adevărul. Familia Sugar este formată din Candy, mama biologică a fetelor, Gary, tatăl vitreg, şi desigur, personajele principale, Becks şi Hyena, două gemene cu o gândire asemănătoare dar totuşi, cu o personalitate atât de diferită. Becks este genul mai rebelă, mai neastâmpărată în timp ce Hyena îşi doreşte un stil de viaţa mult mai decent, e mai cuminte şi mai aşezată cu capul pe umeri. Dar asta n-o va împiedica pe Hyena să facă lucruri total nebuneşti şi ieşite din comun alături de Becks.

Cartea aceasta se învârte asupra perioadei adolescentine ale celor două fete, Becks şi Hyena, care e plină de dificultăţi şi confuzii, de pildă, ca viaţa oricărui adolescent din lumea contemporană. Dar gândirile morale nu se aplică şi în povestea aceasta! Dacă au o anume idee curiosa în cap, acestea nu se opresc doar la a-l gândi, nu se întreabă dacă e în regulă sau nu s-o săvârşească, ele trec direct la acţiune. Acesta este unul dintre efectele bolii „Octopussy”, de care veţi afla mai multe începând să citiţi din carte şi ascultând teoriile unchiului lor, Philip.

Modul prin care Cristina abordează trebuie remarcat, introduce cititorii în cartea sa printr-un scris liniştit, simplistic şi amestecat între romană şi engleză, lucru care pe mine m-a atras mai aproape de şirul narativ. Limbajul acesteia colorat m-a captivat şi probabil că m-a implicat în poveste cum nu multe cărţi au reuşit.

Misterul introdus în carte nu cu mult de început te împiedică să-ţi mai ridici ochii din carte până când nu ajungi la finalul cărţii. Exemplu fiind faptul că am citit în jur de vreo 40 de pagini şi am luat o pauză văzând că începe un campionat foarte important la un joc pe care-l iubesc. Dar mintea nu îmi dădea pace, se tot întreba cum va continua cartea, ce se va întâmpla cu Becks şi Hyena? Nu m-am putut abţine mai mult de 20 de minute, am luat cartea din nou în mâinile mele, şi am început să mă delectez din ea, uitând complet că mai aveam un calculator în camera cu mine. Ce puteam face? Mă oprisem într-un punct prea culminant.

Câteva citate interesante din carte:

Lacrimile sunt frumoase şi spun poveşti.

Se ştie că cel mai frumos cadou pe care-l poate face o femeie este viaţa.

Normal că nu eşti nebună. Eşti la fel de normală ca restul familiei.

Argumente pro:

• Coperta este una adorabilă, ce atrage atenţia încă de la primă privire. E originală, simpatică şi prietenoasă.
  • O carte amuzantă, plină de peripeţii, ce se bazează pe lumea contemporană. Îţi poate schimba emoţiile pe timp ce trece.
  • Introduce uşor adolescenţii în viaţa sexuală.
  • Povesteşte din perspectiva întregii familii.
  • Foloseşte limbaj românesc împerecheat cu engleza.
  • Este o carte care poate fi citită cu plăcere, plină de momente emoţionante.
  • Ajungi să te ataşezi de personaje, deoarece într-un fel începi să te refletezi în ele. Tot ceea ce-au simţit Becks şi Hyena, toate confuziile prin care trec, e foarte probabil ca şi tu să le fi simţit la un momendat, fie că eşti băiat sau fată.
  • Scene erotice care te vor ţine cu sângele clocotit, literalmente.
  • Cartea vine la pachet cu câteva întorsături de poveste.
  • Este un plan foarte bine pus la punct cap coadă şi include o poveste foarte complexă, vei rămâne cel mai probabil în suspans până la sfârşitul cărţii.
  • Acţiunea nu e plictisitoare, întotdeauna apare acel ceva ce te va ţine indrigat de carte.
  • Se citeşte extrem de repede şi este foarte captivant tot ceea ce se întâmplă în viaţa gemenelor.

Dezavantaje:

• Unele greșeli de tipar pe care le-am întâlnit pe parcusul citirii dar nimic ce-ar putea afecta foarte mult povestea.
  • Unele personaje precum Grig nu sunt descrise destul de vag.
  • Mi-ar fi placut enorm să existe mai multe sentimente din partea personajelor, să aflu ce gândesc ele în acel moment, să aflu ce le-a adus la acel rezultat.
  • Un lucru cam sâcâitor uneori este faptul că de multe ori Cristina tinde să sară de la o scenă la alta, de la un personaj la altul, fără vreun preaviz, lucru ce oferă o senzaţie puţin supărătoare de discontinuitate. Dar în ciuda episoadelor ce-ţi dă impresia că au fost întrerupte, oferă un ritm de citire plăcut şi relaxant.
  • Lipsa de descrieri mai amănunţite. Mie de regulă nu mi plac descrierile, dacă sunt prea lungi mă plictisesc repede şi nu mai sunt capabil să urmăresc ce citesc, însă au existat unele pasaje în care aş fi vrut cu adevărat ca acestea să existe. Ceea ce e un lucru grozav, Cristina m-a făcut să cer ceva ce nu credeam c-o s-o fac vreodată de la o carte.

Verdict:

Octopussy este o operă de artă în lumea comtemporană. Un roman extrem de incitant şi realist care te va face să îți pui multe întrebări pe parcursul lecturării sale, plin de suspans și de intrigi captivante, lejer de citit cu un limbaj colorat și cu un subiect ieșit din normalitate. Este o altfel de carte care nu te va lăsa indiferent. Şi la preţul actual este un chilipir şi merită din plin s-o încercaţi şi dumnevoastră. Cartea o puteți cumpăra de aici. O recomand tuturor celor sătui de clişee şi cărţi plictisitoare pentru Bacalaureat. E perfectă pentru cei care îşi doresc să încerce ceva diferit, mai îndrăzneţ şi mult mai realist decât majoritatea romanelor de ficţiune pe care tind tinerii din ziua de astăzi să le citească.

Cristina Boncea e doar la început de drum în cariera ei ca scriitoare, dar am o presimţire că vom vedea doar lucruri grozave din partea ei.